VACANȚĂ IN AMERICA, UN VIS POSIBIL, O EXPERIENȚĂ INTERESANTĂ. EPISODUL 3: LAS VEGAS, ÎN NICI UN CAZ ”LAST” VEGAS

După 10 ore de stat într-un avion, fie el și Boeing 747 ”Jumbo Jet”, fie și la o clasă superioară, secunda în care simți că aparatul începe manevrele de coborîre aduce după sine primul moment de ușoară relaxare, primul moment în care conștientizezi că tot ce-a fost mai greu a trecut, iar de aici încolo urmează vacanța. E noapte, de fapt așa a fost aproape pe toată durata zborului British de la Londra spre Las Vegas. O undă de lumină ne-a însoțit ore bune, căci am plecat în amurg din Londra și am ajuns tot așa în Vegas, e o senzație stranie pe care o ai privind pe geam și văzînd acea dungă luminoasă, portocalie, care rămînea acolo ca un înger păzitor. Traseul, pe care îl ai la dispoziție tot timpul pe ecranul din fața ta, mi s-a părut cel puțin curios, n-am tăiat de-a dreptul oceanul ci am cotit puțin spre Islanda, apoi Insulele Feroe, Groenlanda, pe toate le-am avut în dreapta și cred că, dacă ar fi fost lumină și senin, ar fi meritat să-mi fac curaj să mă uit pe hublou, apoi am intrat pe continentul nord-american prin Canada, pe lîngă Otawa și am tăiat apoi America în diagonală, peste New York, Chicago, Salt Lake City spre Las Vegas. Cu turbulențele de rigoare, aveam să aflu mai tîrziu, de năprasnicul front atmosferic polar ce a înghețat practic New York-ul, Chicago, Boston și alte zone din acea parte a Statelor Unite.

Vă reamintesc, sîntem la episodul 3 al reportajului meu despre o vacanță în America. Poate fi o idee pentru oricine, California și Nevada sînt destinații excelente, chiar dacă un pic mai departe. În episodul 1, v-am explicat cum am obținut viza pentru America, dacă n-ați citit încă o puteți face AICI. În episodul 2 am povestit despre cum a decurs zborul peste ocean, prima mea experiență trans-continentală. Îl puteți citi sau reciti AICI.

În momentul în care aeronava a început să coboare, s-au aprins luminile și lumea a început să se trezească. Lumea care a dormit în timpul zborului, nu și eu, căci n-am închis ochii nici măcar o secundă. Dacă învidiez pe cineva pe lumea asta sînt cei care pot să doarmă în avion. Aș fi cel mai fericit om din lume dacă aș putea și eu să fac asta. Să nu-mi spuneți de somnifere, că am luat cu ocazia asta. Știți expresia cu frecția la picior de lemn? Cam asta a fost și la mine. Armata de stewardese sau stewarzi dintr-un astfel de avion a început să-și facă treaba de dinaintea aterizării. Cu cît coborîrea se accentua, cu atît lumea se repezea spre hublouri. Avea și de ce. Aș putea să scormonesc în sertarul cu adjective, metafore, comparații pentru a vă descrie senzația și ceea ce se poate vedea. Mă abțin, pentru că asta nu e o carte ci un blog, pe care imaginile sînt permise și recomandate. Așa că vă las să savurați ceea ce se vede la aterizarea pe aeroportul din Las Vegas. Nu-i filmat de mine, iată deci o garanție că imaginile sînt de cea mai bună calitate :))

Odată aterizați pe pămînt american, am constatat cu o românească surprindere că nimeni nu se îmbulzește să iasă din avion. Aveam să constat mai tîrziu că nici la îmbarcare nu se îmbulzește nimeni, totul se face organizat, în ordinea rîndurilor, inclusiv la zborurile interne despre care o sa amintesc mai tîrziu. M-am reîntîlnit cu buluceala la întoarcere, pe aeroportul din Londra, la zborul spre București. Dacă știți de ce se înghesuie românii să se îmbarce într-un avion în care locurile le au oricum garantate, vă rog să-mi spuneți și mie!

Am depășit fără probleme granița, vama, am reușit să recepționez și bagajele, un stres totuși atunci cînd e vorba de un zbor cu schimbare, și am făcut cunoștință cu aeroportul Mc Carran. Care e mare, ca orice lucru din America, de la construcții la porțiile de mîncare. Dar cam gol, ușor pustiu aș zice eu. Aveam să constat cînd am plecat din Vegas spre San Francisco că nu e chiar așa, mă aflam pe un terminal destinat zborurilor care vin din afara Americii. Și care, la Vegas, sînt destul de puține, surprinzător de puține după părerea mea. De exemplu, din Europa, din ce știu eu, doar Londra are cursă zilnică spre Vegas, mai existînd un zbor Condor Air din Frankfurt, dar nu regulat ci doar la nivel de charter. E posibil să mă înșel, așa că nu mai insist.

Primul contact cu americanii l-am luat în taxi. O mașină mare, evident. Șofer, o femeie, care s-a opintit biata să așeze bagajele în portbagaj, refuzînd cu demnitate feminină ajutorul pe care încercam să-l ofer. Fie el și logistic, căci, săgetător fiind eu, la dat sfaturi nu mă întrece nimeni. Să fac aici o paralelă cu unii șoferi de taxi de la noi, mi se pare deplasat. Eu sînt client fidel al taxiurilor și aș putea scrie o carte despre ei și obiceiurile lor.

Evident că, după ce a aflat hotelul de destinație (voi vorbi despre el ceva mai jos, puțină răbdare!) a întrebat de unde vin. I-am comunicat că din România, cu oarecare strângere de inimă, obicei rămas din deplasările mele frecvente în Spania, Italia, Germania, Anglia, unde sîntem așa de iubiți, cam cum iubim noi viscolele. Răspunsul taximetristei a fost un prelung ”niiiiiice”, pe care aveam să-l aud pe tot parcursul șederii mele în America. Pentru americani, încă sîntem europeni, încă sîntem ceva drăguț, sper să nu se schimbe prea curînd sentimentele lor. A urmat o discuție despre românii din Vegas, majoritatea angajați ai multelor spectacole ”Cirque du Soleil”, foști sportivi de performanță, care și-au găst un loc de muncă acolo.

Aeroportul Mc Carran nu e foarte departe de ”Strip Las Vegas”, unde sînt toate hotelurile renumite. Am ajuns repede, așa că n-a fost nevoie să explic prea profund de ce foștii sportivi de performanță de la noi sînt nevoiți să plece și să-și cîștige pîinea în astfel de show-uri. Sincer nici n-aș fi știut ce să explic, nu cred că doamna ar fi înțeles.

Așa cum, de exemplu, n-am înțeles eu care e ideea cu taxele în America. Orice preț pe care-l vezi afișat e fără taxe, cînd de fapt plătești constați că e un altul, mai mare, căci se adaugă taxele. Inclusiv la restaurant, ceea ce mi se pare o tîmpenie, căci dacă eu merg cu un amic, avem ambii fix cîte 10 dolari în buzunar, găsim feluri de mîncare care costă exact 10 dolari bucata, constatăm la nota de plată că trebuie să dăm 20 și ceva. Nu mai rețin exact cît, matematica n-a fost aliata mea de-a lungul școlilor. Se pare că, străin fiind, puteam să-mi recuperez taxele la plecare, dar cine stă să păstreze toate bonurile! Neștiind de aceste taxe, am avut primul ”conflict” cu băștinașii. A se citi taximetrista, dar a se și vedea ghilimelele pe care le-am pus. Taxiul a făcut vreo 32 de dolari, cu taxe a ajuns la 37 și ceva, eu aveam două hîrtii de 20, pe care le-am pregătit înainte să văd cît e suma finală, și i le-am dat după ce bagajele au fost preluate de un copolent cetățean de culoare, ”in charge” cu sectorul bagaje de la hotel. Reacția femeii la vederea banilor a fost un amestec de surprindere cu furie. S-a uitat la bani ca și cum erau de la Monopoly, apoi m-a întrebat dacă m-a nemulțumit ceva de-a lungul traseului. Eu nu înțelegeam aveam totuși 24 de ore de nesomn, nu pricepeam ce vrea de la mine. Ea nu pricepea ce am cu ea, era o scenă ce merita filmată. Pînă la urmă, sesizînd că nu mă prefac, ci chiar nu pricep, mi-a explicat că i-am dat 40 de dolari, deși aparatul făcuse 38, ceea ce înseamnă doi dolari și ceva în plus, de neacceptat într-o țară unde „tips-ul” e 20 la sută și, aveam să constat tot timpul, e mai mult decît ”welcome”. I-am mai dat 5 dolari și ne-am împăcat, iar eu am plecat mulțumit că n-am stricat imaginea românilor în America.

Pînă să ajung la hotel, n-ar strica o istorie a acestui oraș care s-a născut în deșert și care a înflorit într-un mod cît se poate de nenatural, într-o zonă în care e destul de greu să înflorească ceva. Fac însă din nou apel la imagini, iar cei care chiar vor să înțeleagă cîte ceva au ocazia s-o facă vizionînd documentarul de mai jos:

Cam așa s-a născut Las Vegas și a ajuns ceea ce este astăzi. Unii ar spune că e un kitsch, alții că e un exces de lux, destui sînt de părere că de fapt totul e o păcăleală menită să-i facă pe amatorii de jocuri de noroc, de cîștiguri simple și oarecum nemuncite, să-și piardă banii la cazinouri. Cînd spui Vegas, primul lucru care-ți vine în minte, e clar, e cuvîntul cazino. E plin de ele, de fapt, atunci cînd am vizitat, e un termen bine pus și nu e deloc exagerat, căci hotelurile din Vegas se vizitează ca orice obiectiv tursitic, atunci cînd le-am vizitat așadar am observat că înainte să ajungi la recepție treci prin cazino. Dacă cedezi primului impuls, e posibil să nu mai ajungi la recepție, căci nu mai ai cu ce plăti. Sînt atît de mulți oameni care joacă la aceste cazinouri, la orice oră, încît realizezi astfel de unde se poate susține o asemenea industrie a luxului care le înconjoară. În prima noapte, pentru că n-am putut dormi din pricina fusului orar schimbat și a jet-lag-ului, m-am trezit pe la 4 dimineața și neavînd ce face am coborît preț de vreo oră la recepție să beau ceva, ca să-mi revină somnul. La ora aia se juca în draci, dar am observat că se juca și la 10 dimineața, și la prînz și seara. Peste tot.

Așa se explică prețurile relativ mici la camere. Există în Vegas hoteluri pentru toate buzunarele, însă cele mai importante se află pe celebrul ”Strip Boulevard”. De fapt, nu-s hoteluri, unele sînt adevărate mall-uri cu camere, cu mii de camere nu cîteva acolo, altele sînt parcuri de distracții cu camere. Sînt un spectacol în sine toate. Iată mai jos o trecere în revistă, într-un alt documentar, înainte să vă descriu ceea ce am simțit eu:

Mi se pare însă nedrept să spui despre Vegas că un kitsch sau un oraș în care te duci doar dacă-ți place să joci. În Vegas, posibilitățile de petrecere a timpului sînt extrem de multe, practic nelimitate. Iar asta v-o spune unul care n-a jucat și nici n-o să joace vreodată la cazinouri sau la pariuri. Eu sînt un client relativ prost pentru Vegas, dacă ar fi mulți ca mine ar da faliment.

Camerele sînt relativ ieftine la Vegas. Vorbesc de hotelurile de lux, de pe ”Strip”. Nu din prețul camerei se scot ei, dar e un aspect important, mai ales pentru un european care schimbă fusul orar. Un pat bun, o cameră liniștită, sînt condiții pentru o odihnă mai bună. Le-am văzut pe toate, am intrat în fiecare și am pierdut ore întregi în ele. Nu în camere, evident, ci în toată industria din jurul camerelor.

Eu am stat la ”Wynn”. Pentru cei care vor să vadă ce înseamnă acest hotel, aveți AICI un alt film documentar. Atenție, sînt imagini care vă pot afecta emoțional! :)))

E unul dintre hotelurile noi de pe ”Strip”. Construit de Steve Wynn, cel care mai deține, tot în Vegas, Golden Nugget, Mirage, Treasure Island și Belaggio. Plus hotelul Encore, care e fratele geamăn al lui Wynn, aflat oarecum în spatele său, legat însă de fratele mai mare printr-o galerie comercială unde brandul Louis Vuitton e cel mai slab.

1526376_708211402536597_720295254_nÎnainte să plec, am citit, așa cum o fac mereu cînd merg în străinătate și îi sfătuiesc pe toți să facă la fel, comentariile de pe Tripadvisor. Am reținut de acolo că e bine să soliciți un upgrade la un etaj superior, mai liniștit și cu un ”view” spectaculos, și să nu eziți să oferi un ”tips” de 20 de dolari pentru asta. ”Tips are welcome” e o sugestie pe care o auzi peste tot în America. Așa am făcut și am primit cameră la etajul 36, cu o priveliște senzațională. În special noaptea, dar și ziua, căci linia orizontului se citea undeva departe, foarte departe. Se spune că Encore ar veni de la frațuzescul ”Encore une fois”, încă o dată, și a fost construit la solicitarea soției lui Steve Wynn. Are în plus față de Wynn o serie de piscine, legate în ”Encore Beach”, unde vara sînt cele mai tari petreceri din Vegas. Aviz amatorilor.

Las Vegas e un oraș în care se aude muzică pe stradă, pentru că sînt boxe peste tot, în care totul e curat, iar atenția pentru detalii e evidentă. Am ales hotelul Wynn la sugestia unor prieteni care au stat acolo mai demult. Dacă ar fi să aleg acum, după ce, repet, le-am văzut pe toate, aș alege altceva. Cel mai tare hotel mi s-a părut Mandarin Oriental, cu prețuri pe măsura luxului oferit, apoi Aria, cel mai nou hotel din Vegas, dar eu aș alege să stau la Caesars Palace. Așa aș face eu, nu pretind că așa trebuie făcut. Caesars Palace e însă un spectacol în sine și, cel mai important, e foarte bine plasat, chiar în centrul atracțiilor. Mersul pe jos în Vegas poate fi o problemă, căci toate construcțiile sînt mari și par foarte aproape cînd te îndrepți spre ele, dar nu-i așa. E senzația pe care o ai în București atunci când mergi spre Casa Poporului.

Am stat 4 zile la Las Vegas. Am apelat în două dintre ele la busul turistic, așa numitul ”hop on-hop off”. E un bus turistic, primești explicații la fiecare punct de atracție, dar are și stații, cobori, te uiți și-l iei pe următorul, frecvența fiind de jumătate de ceas. Față de San Francisco și Los Angeles, dar și față de orașe europene, la Vegas fiecare autobuz de genul ăsta are, pe lîngă șofer, un ghid, care dă o notă de culoare turului. E un fel de stand-up comedy ceea ce face el, căci condimentează explicațiile cu destule momente amuzante. Cum ar fi, de exemplu, punerea la difuzoare a imnului României, pe care l-a căutat pe telefon, după ce, evident, a întrebat de unde sînt. Ceea ce m-a făcut, ”tips are welcome”, n-ați uitat sper, să-i las 10 dolari in cutiuța specială pe care o ținea la vedere. E un mic exemplu despre cum înțeleg cei angajați în această industrie să aibă grijă de turiști.

Spuneam că fiecare hotel are atracțiile lui. Se trece foarte ușor dintr-unul în altul. Multe au construit trenulețe care să le lege. La Flamingo găsești, evident, păsări flamingo, aflate în libertate. La Luxor, hotel care e sub forma unei piramide și totul se întîmplă în interior, ai muzeul Titanic, unde au fost reconstruite camerele de pe Titanic și au fost aduse multe lucruri ce au aparținut pasagerilor. De altfel, biletul de intrare este exact ca biletul de îmbarcare de atunci, inclusiv cu numele, bărbat sau femeie după caz, iar la ieșire cauți pe o listă să vezi dacă numele respectiv e sau nu printre supraviețuitori. Al meu n-a fost, dar nu m-a împiedicat asta să savurez muzeul. Tot la Luxor e și ”Human Body”, varianta extinsă a celui care a fost la noi, de curînd, la Antipa. E o experiență senzațională. La Mirage găsești delfini, pe care îi vezi de foarte aproape, iar dacă plătești o sută și ceva de dolari poți chiar înota alături de ei. Și asta e o experiență colosală, mai ales pentru copii, dar și simplul fapt de a vedea de aproape aceste splendide exemplare marine, cu fața lor blîndă care parcă rîde, e o realizare. Dacă vrei rechini, îi găsești la Mandalay Bay, dar și la Golden Nugget, unde există chiar un topogan construit în mijlocul acvariului cu rechini, practic cobori printre ei, deși ești în siguranță. Dacă vrei animale, le găsești la Mirage, lei și tigrii albi, foarte rari și care pot fi admirați foarte de aproape, dar și alte feline extrem de bine întreținute. Dacă vrei circ, îl ai la Circus Circus, dacă vrei New York, Statuia Libertății și Central Park, le ai la New York-New York. Dacă vrei spectacol al fîntînilor, îl găsești la Belaggio, dacă vrei Turnul Eiffel e vizavi de Belaggio și e fix jumătate din originalul parizian. Dacă vrei Roma și ”Fontana di Trevi” le ai la Caesars Palace, dacă vrei Veneția și gondole, le găsești la Venetian. Și cîte și mai cîte.

Dar Las Vegas înseamnă spectacole. De toate genurile și pentru toate gusturile. De la Celine Dion, care e la Caesars Palace și rămîne un ”must have”, într-o sală (să nu uităm că vorbim totuși de un hotel) cam cît sala mare de la Teatrul Național din București, la multele show-uri de tip Cirque du Soleil. Eu am ales altceva, ”Le Reve”, care se ține la Wynn și care e un fel de Cirque du Soleil, dar în apă. Vi-l ofer mai jos, însă vă asigur că experiența din sală nu se compară:

Sînt foarte multe de spus despre Las Vegas. Am uitat de ”Freemont Street Experience”, ceva mai departe de Strip, în ”Downtown Las Vegas”. E strada aceea pe care am tot văzut-o în filme, care are un acoperiș imens, în fapt un ecran din sute de mii de leduri. Acolo, dincolo de spectacolul de sunet și lumină, e spectacolul străzii, al oamenilor.

Las Vegas e o experiență, nu una ieftină însă, căci dincolo de camere, care sînt rezonabile dacă le compari cu cele europene (a mea, la Wynn, avea 45 de metri părtrați, baie cu cada și duș separate, două chiuvete și televizor, cu un perete de geam și totul funcționînd pe telecomandă și a costat semnificativ mai puțin decît una de 4 stele în Positano) prețurile nu-s mici. Sînt însă pentru toate buzunarele. Iar dacă vine vorba de mîncare, fiecare hotel dintre cel pomenite are în jur de 20 de restaurante, pe diverse categorii, inclusiv cu bucătari cu 3 stele Michelin. Iar dacă vine vorba de shopping, există cel mai mare mall din Statele Unite, dar și cel mai mare outlet din Statele Unite.

Nu încerc să conving pe nimeni de nimic. Nu sînt agenție de turism și nu fac oferte de vacanțe. Pur și simplu am povestit ceea ce am văzut. Iar la întrebarea dacă m-aș întoarce în Las Vegas, răspund fără nici cea mai mică ezitare, DA.

Acesta a fost episodul 3. Data viitoare o să povestesc despre San Francisco și despre Alcatraz, celebra pușcărie unde a ajuns Al Capone.